Aquí teniu les primeres fotografies de nens i nenes de l’escola jugant a escacs.
Les partides es juguen a l’escola Pere Viver, pionera a la ciutat en la formació escolar dels escacs.
S’està realitzan a l’escola una gran tasca a càrrec del monitor d’escacs, d’en Paco. No us podeu imaginar el respecte que s’ha guanyat de tots els nens a base d’un treball i dedicació digna d’elògi.
Per naturalesa els nens no sempre distingeixen el real de l’irreal a causa de l’enorme imaginació que tenen, ells construeixen el seu propi món per jugar, estant sols o acompanyats, ells podran fer de qualsevol cosa un joc: joguines, roba, capses, ornaments, amics imaginaris; i per què, no el tauler d’escacs. Els escacs són un joc d’estratègia que pot ser après des dels 4 anys d’edat, jugadors professionals de l’actualitat han començat a ser jugadors des de primerenca edat. Aquest joc requereix d’exercici, desenvolupament mental i té caràcter formatiu sobre la personalitat oferint els següents avantatges:
Crea vincles amb persones de diferents cultures i generacions en ser indispensable interactuar amb els altres i conciliar el seu punt de vista amb el de l’altre; ajudant el nen a atenuar i superar el seu egocentrisme característic.
Com qualsevol altre joc és una activitat competitiva que afavoreix el desenvolupament de la capacitat de lluita en la vida.
. Ètica, per jugar s’han de respectar les regles, el resultat i els oponents.
. Davant el tauler, és el nen el que pren les decisions enfortint el seu caràcter perquè aprenen a responsabilitzar-se per les seves decisions.
. Fa que els nens aprenguin a pensar organitzadament afavorint la capacitat de preveure situacions aprenent a pensar abans d’actuar. La regla «peça tocada és peça moguda» implica que la decisió és irrevocable i per tant abans de tocar una peça ha d’haver meditat anteriorment.
. Motiven la lluita per superar-se i resoldre els seus problemes.
. Exercita la memòria i la concentració, en identificar i classificar la informació de l’entorn que afavoreix la construcció de models, la qual cosa permet un ràpid aprenentatge de coneixements adquirits establint relacions de causa-efecte, elaborant les seves pròpies conclusions i treballant per a l’assoliment|èxit d’objectius personals.
. Afavoreix la creativitat que és la base perquè en el futur la utilitzin en la solució de problemes acadèmics i de la seva vida quotidiana.
. Desenvolupa la paciència i la perseverança.
. Incrementa l’atenció i l’autoestima.
. Els escacs beneficien el desenvolupament d’habilitats cognitives tant verbals com numèriques que afavoreixen el procés d’aprenentatge: raonament lògic, intel·ligència emocional i la intuïció.
. Exerciten l’habilitat de mantenir-se al punt de dos o més situacions en paral·lel.
. Motiva hàbits d’estudi, lectura i investigació en la branca de la filosofia, matemàtica i informàtica.
. En ser un joc de taula, pugues ser jugat en qualsevol lloc.
Per iniciar-los en el joc dels escacs el millor és que el nen vegi a d’altres jugar escacs, sense pressionar-lo a fer-ho; ells són tafaners per naturalesa i no tardaran a interessar-se per si sols en el joc. És en aquest moment quan li hem d’explicar a manera d’una història màgica o a conte (representació) l’objectiu del joc, la funció i moviment de cada peça, les regles bàsiques; és important que sigui d’aquesta forma (recolzant-nos en la imaginació del nen) a fi d’atreure la seva atenció i que aconsegueixin interioritzar i entendre tot.
Extraescolars